Menu

Praktische informatie

 

Huisvesting

De deelnemers aan een tocht zijn in zelf verantwoordelijk voor het vinden van een slaapplek in of nabij Leeuwarden tijdens een tocht.

 

Inschrijven

Alle leden die mogen deelnemen aan de Elfstedentocht schrijven zich de dag voor de tocht in. De inschrijving vindt plaats in de Elfstedenhal in Leeuwarden.
U krijgt informatie over uw tijd van inschrijven. U moet zich bij de inschrijving identificeren d.m.v. een geldig legitimatiebewijs en uw lidmaatschapskaart. Zodra de Elfstedentocht wordt aangekondigd kunt u via de Login voor Leden uw inschrijfgeld via IDEAL betalen. U ontvangt bij de inschrijving een bandje om uw pols, als bewijs dat u zich heeft ingeschreven. Dit bandje te samen met uw startkaart geeft u de dag van de tocht toegang tot de startkooien. Net als de startkaart is dit bandje niet overdraagbaar!

 

Voorbereiding

Stel: het is zover, het is tijd voor de 16e Elfstedentocht en u staat op het punt deel te nemen aan de tocht. Natuurlijk bent u goed voorbereid op de ze fantastische, maar ook fysiek zeer zware tocht. Toch willen wij u graag nog even op de volgende punten wijzen:

  • Blaren kunt u voorkomen door gebruik te maken van goed passende schaatsen en sokken zonder naden. Bij alle eerste hulp posten langs de route kunt u zich laten behandelen bij blaarvorming. Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Het is goed om vooraf uw hielen af te plakken met sporttape of second skin. Bij de EHBO posten is de hoeveelheid second skin beperkt en wordt voornamelijk gewerkt met sporttape. Het advies is dan ook om zelf second skin mee te nemen.
  • Onderkleding kan het beste worden opgebouwd en gedragen in verschillende lagen. Op de huid een dunne laag die ervoor zorgt dat het zweet wordt afgevoerd. Hierdoor blijft de huid droog. Wanneer de huid droog is, krijgt u het minder snel koud. Een eerste laag van het materiaal polipropyleen (zoals in veel thermosonderkleding gebruikt wordt) is aan te raden. De volgende lagen zijn vooral bedoeld om het zweet af te voer, maar misschien nog wel meer om bij de sporter enige warmte te laten vasthouden. Bij kou is het dan ook verstandig om minimaal twee tot drie lagen onderkleding te dragen. Bij niet al te veel kou meerdere dunne lagen en bij extreme kou meerdere dikke lagen onderkleding. Kleding van katoen kan goed gebruikt worden voor deze volgende lagen kleding.
  • Bovenkleding moet ademen, vocht afstoten en niet benauwd aanvoelen. Verder is het wenselijk dat het materiaal licht van gewicht is. Een goed jack is meestal opgebouwd uit drie lagen: een laag die waterdamp van binnenuit doorgeeft, een laag die de lichaamstemperatuur op het gewenste niveau kan houden en een laag die het vocht buitenaf niet doorlaat en de wind breekt of zelfs tegenhoudt.

 

Nog enkele tips

  • Neopreen overschoenen zijn onmisbaar bij kou en/of nat ijs. Bij extreme kou kun je gebruik maken van luchtfolie bijv. bubbeltjesplastic.
  • Draag handschoenen en eventueel onderhandschoenen.
  • Een helm is verplicht en kan ernstig hersenletsel voorkomen bij een val op het hoofd.
  • Bij harde wind is de gevoelstemperatuur vaak aanzienlijk lager dan deze in werkelijkheid is (Windchill-factor).  Denk daarom bij extra koude en harde wind vooral aan winddichte kleding, bivakmuts, ventilerende skibril (zie ook onder het kopje bevriezing). Daarnaast is het erg verstandig om bij koude wind uw gezicht en vitale lichaamsdelen als bescherming in te smeren met watervrije vaseline.
  • Eten en drinken. Bij het schaatsen van de Elfstedentocht verbruikt u uiteraard enorm veel energie. De beste brandstof bestaat uit koolhydraten. Deze zitten vooral in brood, aardappelen, peulvruchten, pasta, rijst, groente, vruchtensap, mueslirepen en fruit.Naast een goede bodem koolhydraten in de vorm van bijvoorbeeld een pasta maaltijd twee uren voor de start, is gelijkmatig blijven eten en met name drinken tijdens de tocht van groot belang, bij voorkeur ieder half uur. Vermijd koolzuurhoudende dranken, neem bijvoorbeeld isotone sportdranken. Alhoewel er langs de route vele (niet door de organisatie georganiseerde) mogelijkheden zijn om te eten en te drinken, adviseren wij u om ruim voldoende voedsel en drinken mee te nemen.
  • Bevriezing. Bij hevige koude en harde wind is het van belang uzelf en anderen te controleren op mogelijke bevriezingsverschijnselen van ogen, neus oren of tenen. Let daarbij op blauwachtige witte of rode kleur van de ogen, een hard, gevoelloos of ijskoud gevoel (bewegen wordt pijnlijk) in bijvoorbeeld de tenen en blaarvorming. Als u bij uzelf of bij medeschaatsers merkt dat zij bleekgrijs zijn, rillerig en verward, agressief, overdreven opgewekt of onverschillig overkomen adviseer ze dan om een EHBO post op te zoeken of ga er zelf heen. Bevroren lichaamsdelen moet u vooral nooit warm wrijven en niet boven de kachel verwarmen. Wel verwarmt u deze met warm lauwe kompressen of lauw warm water, bij voorkeur 20 tot 30 minuten.
  • Een goede sport/sneeuwbril is onmisbaar, vooral als bescherming van uw ogen. Bevriezing van het oog is te herkennen aan wazig zien, of bij mede schaatsers aan blauwachtige, witte of rode ogen. Belangrijk is het om de ogen te beschermen met een ventilerende skibril. Bij het gebruik van een skibril met donkere zonwerende glazen wordt geadviseerd om ook een beschermende bril mee te nemen met heldere glazen om in het donker ook nog goed zicht te houden. Bij afnemend gezichtsvermogen wordt u dringend geadviseerd om zich te melden bij een EHBO post.
  • Daarnaast is het erg verstandig om droge kleding mee te nemen.
  • Door het ijs zakken. De Elfstedentocht wordt alleen geschaatst na uitvoerige metingen van de dikte en sterkte van het ijs over de gehele route. Mocht u toch door het ijs zakken, doe dan het volgende: probeer de rand van het wak stuk te maken in de richting van de walkant. Als het ijs niet meer afbreekt ga dan met uw rug tegen de ijsrand liggen, zet met de voeten af op de tegenoverliggende ijsrand en schuif zo het ijs op. Blijf liggen en trek uzelf liggend naar de kant. Raakt u onder het ijs let dan op het kleurverschil: ligt er sneeuw op het ijs, zoek dan naar de lichte plek; is het ijs schoon, zoek dan naar de donkere plek.

 

Calamiteiten

Langs de route staan veel Eerste hulp posten welke zijn bemand met een (huis)arts,
EHBO-er en iemand van de verbindingsdienst van het Rode kruis. Al deze posten zijn ingericht voor het verlenen van eerste hulp.

112 blijft het centrale nummer voor spoedeisende calamiteiten op en rond het ijs. Bij het uitvallen van het mobiele telefoon netwerk gaat de communicatie via de EHBO post. Alle EHBO posten hebben de beschikking over een vaste telefoonlijn en een los daarvan staand portofoonnetwerk. U wordt dringend geadviseerd om uw persoonlijke gegevens inclusief contactgegevens en eventueel medische voorgeschiedenis, inclusief medicijngebruik makkelijk vindbaar bij u te dragen. Bijvoorbeeld op een duidelijk plek in uw portemonnee.

 

Uitsluiting van aansprakelijkheid

Iedere deelnemer schaatst op eigen risico. De Vereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor ongevallen die de deelnemer voorafgaand, tijdens of na afloop van de Elfstedentocht overkomen. Hieronder wordt begrepen overlijden en elke vorm van lichamelijk of geestelijk letsel. De Vereniging aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade aan, of vermissing en diefstal van goederen die de deelnemer voorafgaande aan, tijden of na afloop van de wedstrijd in zijn bezit heeft.

 

Startkaarten

U kunt alleen meedoen aan een Elfstedentocht als u lid bent en een startkaart hebt. Startkaarten zijn niet overdraagbaar, ook niet aan familieleden. Bij de inschrijving wordt daar goed op gecontroleerd. Bij de start, de volgende dag, wordt u nog eens gecontroleerd. Zorgt u ervoor dat u op uw eigen kaart rijdt, dat voorkomt vervelende en teleurstellende situaties bij de inschrijving en bij de start.

Omdat de vereniging in ijswinters wordt geconfronteerd met startkaarten die op internet (al dan niet tegen betaling) worden aangeboden, heeft het bestuur sancties opgesteld voor het overdragen of verkopen van startkaarten. De Elfstedentocht is er voor de schaatsers, het publiek en alle andere belangstellenden, maar niet voor hen die er een financieel voordeel uit willen halen. Daarnaast vindt het bestuur het niet acceptabel dat u, als u niet lid bent, wel probeert deel te nemen aan een tocht. De sancties:

  1. Leden met startkaart die hun startkaart gratis aanbieden: de startkaart van het betreffende lid wordt het betreffende seizoen ongeldig.
  2. De groep genoemd onder 1, maar die daarvoor een vergoeding vraagt: het lid wordt per direct geroyeerd en kan dus niet meer lid zijn en weer lid worden van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden.
  3. Leden zonder startkaart, die het verzoek indienen voor het verkrijgen van een startkaart: indien betrokkene de beschikking krijgt over een startkaart, zal deze niet mee kunnen doen aan de tocht en zelf het risico dragen over eventuele gedane betalingen aan wie dan ook.

Om de controle tijdens de inschrijving en afmelding te versterken wordt voortaan gecontroleerd op leeftijd en wordt bij de inschrijving en afmelding gevraagd worden naar een geldig identiteitsbewijs (rijbewijs, paspoort, of identiteitskaart).

De Vereniging is zich er van bewust dat een verscherpte controle bij de inschrijving en afmelding voor de meeste leden niet nodig is, maar ook hier geldt weer de vervelende situatie dat een heel kleine groep dit soort extra regels veroorzaakt. Voor de Vereniging staat voorop dat alle belangen van de leden op een goede manier behartigd worden en de mooiste schaatstocht beschikbaar blijft voor de leden.

 

Zwartrijders

Alleen de leden van de Vereniging mogen meedoen aan een Elfstedentocht. Alles langs de route is ingericht op het aantal deelnemers: EHBO, stempelposten, calamiteitenvervoer, etc. Mochten er meer mensen de Elfstedentocht gaan schaatsen, dan zorgt dit voor gevaarlijke en ongewenste situaties.

Het bestuur begrijpt dat iedereen graag de Elfstedentocht wil schaatsen, maar uit oogpunt van veiligheid is deelname alleen voorbehouden aan de leden. De Vereniging treedt dan ook hard op tegen zwartrijders. Alle deelnemers ontvangen bij de start een hesje dat zij moeten dragen. Zwartrijders hebben logischerwijs dat hesje niet en zijn dus herkenbaar tijdens de tocht, niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de niet-zwartrijders en het publiek. De Vereniging vraagt daarbij ook de schaatsende leden de mensen zonder hesje (dus de zwartrijders) te wijzen op het feit dat zij mogelijk gevaarlijke situaties veroorzaken.

Terug naar boven